Taalweetje van vandaag (serie 2008)
Taalweetje van vandaag (serie 2008)
Taalweetje van 17 september (uit de Taalscheurkalender van Onze Taal):
In welke combinaties hieronder moet een spatie staan?
a. 3,5mm-dia
b. 21°
c. 230V-kabel
d. 5°C
e. 80km
f. 15%
Antwoord in een volgende posting. Wanneer? We houden het spannend.

Ik denk a

na procent in ieder geval.
Dus f.

Ik denk e

Dus f.
Het is toch IN welke combinatie?
Rietje bedoel je dat er na % een spatie moet of ervoor?

Oh, ik lees nu combinaties. Misschien wel een spatie in allemaal behalve b

Ja, heel duidelijk allemaal 
Ik denk dat ik nog even wacht met het geven van de oplossing.

Ik denk e.

Ja, het is nu 18 september. Hier komt 'ie dan:
De uitslag: in d en e had een spatie moeten staan: 5 °C en 80 km
De uitleg:
Tussen een getal en een symbool staat in principe een spatie: 45 °F, 24 °C, 230 V, 150 g, 4 m, 80 km. Maar als het gradenteken 'los' wordt gebruikt (zonder toevoeging C of F, dan vervalt de spatie. Ook voor het procentteken komt geen spatie. Als een getal en een symbool gecombineerd worden met een zelfstandig naamwoord, dan vervalt de spatie ook: 3,5 mm en dia worden samen 3,5mm-dia en een kabel van 230 V is een 230V-kabel.
Het is eigenlijk heel simpel (als je een taalscheurkalender hebt).
Morgen misschien weer een weetje...

Het is hier nog lannnnnnnnnnnng geen 18 sept!

@Jans: Ja maar op het forum wel... 
Waar zit jij dan trouwens op deze aardbol? Je naam staat niet bij het lijstje 'buitenlandse' schrijvers/schrijfster (al dan niet in spé).

Ik woon in Californie. Het is hier nu 4.30u 's middags. Zal mijn naam maar eens op dat lijstje laten zetten.
Leuke scheurkalender overigens. Ben benieuwd wat 'ie morgen brengt!

Ik gok: A, D en E. Alleen C twijfel ik over 

Okee, dat deed ik zonder naar de andere posts te kijken. Ik had het dus bijna goed 
Kom maar op met die van vandaag!

Kom maar op met die van vandaag!
hoe gaat dat spreekwoord ook al weer? Als mosterd na de ...

Daar gaan we dan:
a 3,5 mm-dia
b 21°
c 230 V-kabel
d 80 km
e 15 %
Volgens mijn bescheiden mening is alleen antwoord "b" juist.
Ik ben heel benieuwd om de juiste oplossingen te zien......

zie hierboven, Lien
(00:06 uur)

Taalweetje van vandaag 18 september (uitslag omstreeks 00:00 uur NL tijd)
Het hoge noorden: wat is er hoog aan het noorden?

Oesje, had die hele uitleg niet gelezen! Ik zit er dus behoorlijk naast, maar heb dan ook geen scheurkalender.
Het hoge noorden????? Joost mag het weten, geen idee, keine Ahnung!

Hoe dichter bij het Poolgebied hoe "hoger"?

o, ik heb op de secretaresseacademie altijd geleerd spatie tussen getal en procentteken.. nou dat is dan ook weer mooi hahah

Het hoge noorden: wat is er hoog aan het noorden?

Ik heb geen idee, maar idd Waus als je het zo bekijkt. 
Al zegt mijn gevoel dat dat niet het goede antwoord is.
Zal nog eens even verder denken.

Aangezien het een taalkalender is, zou ik denken de letter 'n' in Noorden.

of de d omdat noorden met kleine letter is geschreven?

Ik ben het met Waus eens. Het moet iets kaarttechnisch zijn; het hoge noorden ligt aan de bovenkant van de kaart of bol en het diepe zuiden onderaan.

Ik dacht ook aan een kaart. Ben benieuwd.

oorden die in hoge nood verkeren?

Nou, hou je vast voor het antwoord op het taalweetje van 18 september:
Van het hoge noorden was, voor zover bekend, voor het eerst sprake in 1828. Een wetenschappelijke verhandeling meldde: "Van de beide soorten van zwanen, die wij in Europa kennen, bewoont de eene, de zangzwaan (...), het hooge Noorden." De grote Van Dale meldt bovendien dat 'hoog' synoniem kan zijn met 'noordelijk'. Tegenover het hoge noorden staat het diepe zuiden, en de vraag is: waarom is het één hoog en het ander diep?
Er zijn twee verklaringen denkbaar. De eerste zou kunnen zijn dat de breedtegraden op het noordelijk halfrond een hoger nummer hebben naarmate ze noordelijker liggen: de nulde breedtegraad wordt immers gevormd door de evenaar. Maar het is de vraag of het besef hiervan werkelijk leefde bij de mensen. Waarschijnlijker is een eenvoudiger verklaring: de uitdrukking vloeit voort uit het feit dat op landkaarten sinds de 18e eeuw het noorden meestal aan de bovenkant te vinden is. Als dat klopt, is het niet vreemd dat de dichter Vondel in 1640 de uitdrukking "hoogh in 't Zuyden" bezigde: in zijn tijd waren sommige kaarten op het zuiden geörienteerd. Voor het huidige taalgevoel is het diepe zuiden overigens wat vreemd; je zou eerder 'lage zuiden' verwachten.
Jullie zitten allemaal wel in de goede richting.
Aan bovenstaande uitleg wil ik nog toevoegen dat het aan onze Nederlandse en Vlaamse voorouders te danken is dat de meest gangbare versies van de wereldkaart eruit zien, zoals ze eruit zien: dat wil zeggen met Amerika links, Europa in het midden en Azië rechts. Voor hetzelfde geld had men bedacht dat het zuiden bovenaan of Azië in het midden (ziet er heel raar uit). Voor kaart-addicts nog een leuke link: http://strangemaps.wordpress.com/ Sorry, raak een beetje offtopic.
Morgen weer een nieuw taalweetje??

ja leuk die taalweetjes!

Haha, zat er ver naast dit keer.